|
> Kommersielle overnattinger - Måneder i år
Modulen gir en oversikt over den kommersielle overnattingsvirksomheten for måneder hittil i år - i valgt region.
Datagrunnlaget er hentet fra overnattingsstatistikken til Statistisk sentralbyrå.
Velg måned i det grå feltet
nedenfor.
|
Velg måned >>>
|
|
|
Hoteller
|
|
Statistisk sentralbyrå utarbeider månedlig overnattingsstatistikk for hoteller - som skal dekker alle hoteller og "liknende overnattingsbedrifter". Statistikken inneholder opplysninger om antall overnattinger etter gjestenes nasjonalitet. |
|
|
Tabell 1. Hotellovernattinger etter marked. Valgt region.
Valgt måned 2021 og 2020
Kilde: Statistisk sentralbyrå <><> Bearbeiding:
Statistikknett |
|
|
Hoteller. Største utenlandsmarkeder. 2021
| Loading… |
|
|
Hoteller. Utenlandsmarkeder mest opp/ned. 2021/2020
| Loading… |
|
|
|
|
|
Campingplasser og hyttegrender
|
|
Statistisk sentralbyrå utarbeider månedlig overnattingsstatistikk for campingplasser og hyttegrender. Campingstatistikken dekker alle campingplasser med en kapasitet for minst 30 enheter. Hyttegrendstatistikken dekker alle hyttegrender med minst 10 sengeplasser. For fylker og landsdeler dekkes dessuten alle medlemsbedrifter i Norske Vandrerhjem. Statistikken inneholder opplysninger om antall overnattinger etter gjestenes nasjonalitet - og overnattingsmåte. |
|
|
Tabell 2. Camping og hyttegrender.*) Overnattinger etter marked. Valgt region. Valgt måned 2021 og 2020
Kilde: Statistisk sentralbyrå <><> Bearbeiding:
Statistikknett |
|
|
Camping/hytte. Største utenlandsmarkeder. 2021
| Loading… |
|
|
Camping/hytte. Utenlandsmarkeder mest opp/ned. 2021/2020
| Loading… |
|
|
|
|
|
Samlet kommersielt marked
|
|
Tabell 3 slår sammen alle SSBs statistikker over kommersielle overnattinger. Den dekker da hoteller, campingplasser og hyttegrender og Norske Vandrerhjem (se beskrivelser ovenfor). |
|
|
Tabell 3.
Samlede kommersielle overnattinger *)
etter marked. Valgt region. Valgt måned 2021 og 2020
Kilde: Statistisk sentralbyrå <><> Bearbeiding:
Statistikknett |
|
|
Samla marked. Største utenlandsmarkeder. 2021
| Loading… |
|
|
Samla marked. Utenlandsmarkeder mest opp/ned. 2021/2020
| Loading… |
|
|
|
|
Aggregerte markeder
|
|
Tabell 4 viser samlede kommersielle overnattinger fordelt på hovedmarkeder. |
|
|
Tabell 4.
Samlede kommersielle overnattinger *)
etter marked. Valgt region. Valgt måned 2021 og 2020
Kilde: Statistisk sentralbyrå <><> Bearbeiding:
Statistikknett |
|
|
Samlede overnattinger etter hovedmarkeder. 2021
| Loading… |
|
|
Samla marked. Utenlandsmarkeder mest opp/ned. 2021/2020
| Loading… |
|
|
|
|
Markedsstruktur
|
|
Tabell 5 viser de samlede kommersielle overnattingene fordelt etter overnattingsmåte. Overnattinger i hytte omfatter hyttegrendene og campinghytter ved campingplasser - og for landet, fylker og landsdeler også overnattinger ved Norske Vandrerhjem. |
|
|
Tabell 5.
Samlede kommersielle overnattinger*)
etter overnattingsmåte. Valgt region. Valgt måned 2021 og 2020
Kilde: Statistisk sentralbyrå <><> Bearbeiding:
Statistikknett |
|
|
Samlede overnattinger etter overnattingsmåte. 2021
| Loading… |
|
|
Påvirkbart marked. Overnattinger etter segment. 2021
| Loading… |
|
|
|
Tabell 6 skiller ut det som betraktes som "påvirkbart marked". Dette omfatter de overnattingene som antas å kunne påvirkes av markedsføring. Påvirkbart marked dekker hotellovernattinger med formål ferie/fritid og kurs/konferanse - pluss alle andre kommersielle overnattinger. Yrkesbetingede overnattinger utenom kurs/konferanse ved hotellene dekkes altså ikke. |
|
|
Tabell 6. Påvirkbart marked*). Overnattinger etter markedssegment.. Valgt region. Valgt måned 2021 og 2020
Kilde: Statistisk sentralbyrå <><> Bearbeiding:
Statistikknett |
|
Tabell 7 sammenlikner overnattinger ved hoteller og campingplasser/hyttegrender. Poenget er å synliggjøre markedsstruktur og endringer ved hoteller og enklere overnattingsmåter. |
|
|
Tabell 7. Hoteller og campingplasser/hyttegrender.
Antall overnattinger Valgt måned 2021 og endring fra samme måned 2020.
Valgt region
Kilde: Statistisk sentralbyrå <><> Bearbeiding:
Statistikknett |
|
|
Overnattingenes fordeling på hotell og camping/hytte. I alt,
nordmenn og utlendinger. Valgt måned. 2021.
| Loading… |
|
|
Overnattinger etter type. Endring fra 2020 til 2021. Prosent
| Loading… |
|
|
|
|
|
Hotellovernattinger etter formål
|
|
Tabell 8. Hotellovernattinger etter formålet med
oppholdet. Valgt region. Valgt måned 2021 og 2020
Kilde: Statistisk sentralbyrå <><> Bearbeiding:
Statistikknett |
|
|
Hotellovernattinger etter formål. 2021.
Prosent
| Loading… |
|
|
Hotellovernattinger etter formål. Endring 2021/2020.
Prosent
| Loading… |
|
|
|
|
Hotellenes losjiøkonomi
|
|
For hotellene hentes det inn opplysninger om losjiinntekter og kapasitetsutnytting mv som en del av den månedlige overnattingsstatistikken. Det gjør det mulig å beregne losjiøkonomiske nøkkeltall - som inntekt per solgt rom, inntekt per disponibelt rom (=RevPar) mv for hotellene |
|
|
Tabell 9. Hotellenes losjiøkonomi. Valgt region.
Valgt måned 2021 og 2020
Kilde: Statistisk sentralbyrå <><> Bearbeiding:
Statistikknett |
|
|
Losjiøkonomi. Nøkkeltall. Endring fra 2020 til
2021.
Prosent
| Loading… |
|
|
Kapasitetsutnytting. 2021 og 2020. Prosent
| Loading… |
|
|
|
|
Tabell 10. Hotellenes romutnytting mv.
Valgt region. Valgt måned 2021 og 2020
|
|
|
|
Kapasitetstilbud
|
|
Overnattingsstatistikkene viser det tilgjengelige kapasitetstilbudet ved hoteller og campingplasser/hyttegrender hver måned. Kapasiteten varierer gjennom året fordi noen bedrifter holder stengt i perioder av året - og fordi noen bedrifter legges ned og etableres. |
|
|
Hoteller og campingplasser/hyttegrender.
Antall bedrifter og rom. Valgt region. Måneder. 2020 og 2019
|
|
|
Antall hotellrom etter måned. 2020 og 2019
| Loading… |
|
|
Antall rom på campingplasser og hyttegrender etter måned. 2020 og 2019
| Loading… |
|
|
|
|